Τετάρτη 7 Ιουλίου 2010

Το καπλάνι της βιτρίνας

   Το καπλάνι της βιτρίνας της Άλκης Ζέη κυκλοφόρησε το 1963 από τις εκδόσεις Θεμέλιο. Από το 1974 κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κέδρος. Από το 2011 κυκλοφορεί και από τις εκδόσεις Μεταίχμιο. Έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20-25 γλώσσες , όπως τα αγγλικά , τα γαλλικά , τα γερμανικά , τα ιταλικά , τα πορτογαλικά , τα δανέζικα , τα φινλανδικά , τα νορβηγικά , τα σουηδικά , τα εσθονικά , τα ρώσικα , τα ουγγρικά κλπ
   Στο οπισθόφυλλο διαβάζουμε : Η Μέλια και η Μυρτώ είναι δυο κοριτσάκια που ζουν το 1936 σ’ ένα νησί του Αιγαίου.  Ο παππούς τους τούς διηγιέται, αντί για παραμύθια, μύθους και θρύλους για τους αρχαίους Έλληνες.  Ο ξάδελφός τους ο Νίκος, φοιτητής από την Αθήνα, τις μαγεύει με την ιστορία ενός τίγρη –το καπλάνι, όπως το λένε στο νησί- που βρίσκεται βαλσαμωμένο μέσα σε μια βιτρίνα στη μεγάλη σάλα του σπιτιού τους.  Λίγο λίγο μπλέκονται στο παιχνίδι του καπλανιού της βιτρίνας μικροί μεγάλοι ύστερα από κάτι που συνέβηκε μια ζεστή μέρα του καλοκαιριού, στις αρχές του Αυγούστου.
  Η δική μου περίληψη : Η ιστορία μάς παρουσιάζεται μέσα από τα αθώα παιδικά μάτια της μικρής Μέλιας το 1936 σε ένα νησί του Αιγαίου. Κεντρικοί ήρωες του βιβλίου είναι η Μέλια και η αδελφή της , η Μυρτώ , ο παππούς τους που τους διηγείται ιστορίες με τους αρχαίους Έλληνες και ο ξάδερφός τους , ο Νίκος που είναι φοιτητής στην Αθήνα και τις μαγεύει κάθε καλοκαίρι στο Λαμαγάρι με τις ιστορίες του καπλανιού , ενός τίγρη που βρίσκεται βαλσαμωμένος στη μεγάλη σάλα του σπιτιού τους. Επίσης οι φίλοι της Μέλιας και της Μυρτώς , ο Νόλης , η Άρτεμη , ο Οδυσσέας και η Αυγή , τα λεγόμενα "παιδιά από τα τσαρδάκια" (στο Λαμαγάρι) θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη της ιστορίας.  Όλα όμως θα αλλάξουν μια ζεστή μέρα του Αυγούστου και έτσι μικροί και μεγάλοι μπλέκονται στο παιχνίδι του καπλανιού της βιτρίνας. Ένα μυθιστόρημα που τονίζει το διχασμό των απόψεων , την αθωότητα των παιδιών και τη σκληρότητα της δικτατορίας. 
  Το καπλάνι της βιτρίνας μας μεταφέρει την ατμόσφαιρα μιας άλλης εποχής , λίγα χρόνια πριν την κατοχή , που δε διαφέρει και πολύ με τη δικτατορία του Παπαδόπουλου , αφού δεν έλειψαν από αυτή εξορίες και συλλήψεις. Οι δύο αδερφές πηγαίνουν για πρώτη φορά στο σχολείο και έρχονται σε επαφή με το άσχημο πρόσωπο της δικτατορίας. Ένα βιβλίο για μικρούς και μεγάλους αναγνώστες. Σας το προτείνω ανεπιφύλαχτα :)

Άλλα βιβλία της Άλκης Ζέη 



Το καπλάνι της βιτρίνας εκδόσεις Θεμέλιο


Το καπλάνι της βιτρίνας στα αγγλικά


Το καπλάνι της βιτρίνας στα γαλλικά





Το καπλάνι της βιτρίνας στα γερμανικά


Το καπλάνι της βιτρίνας στα ιταλικά


Το καπλάνι της βιτρίνας στα ουγγρικά





Το καπλάνι της βιτρίνας στα σουηδικά
Τις φωτογραφίες τις βρήκα εδώ

7 σχόλια:

  1. πολυ ωραιο ειναι το βιβλιο,αξιζει να το διαβασεις!τα περιγραφει πολυ ωραια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Συμφωνώ μαζί σου! Γενικά όλα τα βιβλία της Άλκης Ζέη έχουν καταπληκτικές περιγραφές.
    Δε μου λες δεν είχες κάνει και εσύ ένα ιστολόγιο για βιβλία; Ήταν πολύ ωραίο , γιατί το διέγραψες;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ναι το ειχα κανει,αλλα δεν θα εγραφα και πολυ συχνα.καταλαβες;ετσι και αλλιως με αναπληρωνεις εσυ,απο το δικο σου ιστολογιο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Λατρεύω Άλκη Ζέη και ειδικά αυτό το βιβλίο! :)
    Το διάβασα όταν ήμουν μαθήτρια και ακόμα το θυμάμαι. Όπως και την Αρραβωνιαστικιά του Αχιλέα.

    Το νέο της το διάβασες; Ήξερες ότι ακόμα γράφει; Εγώ όχι και το ανακάλυψα όταν βρήκα ότι έβγαλε νέο βιβλίο :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Η Άλκη Ζέη είναι μία από τις αγαπημένες μου ελληνίδες συγγραφείς (μαζί με τη Ζωρζ Σαρή)
    Έχω διαβάσει σχεδόν όλα της τα βιβλία... Έχω μεγαλώσει μ'αυτά!
    Το πιστεύεις ότι έχοντας ακούσει για το νέο της βιβλίο "σπανιολικα παπούτσια" αποφάσισα να το ψάξω στο διαδίκτυο και έτσι έπεσα πάνω στο ιστολόγιό σου? Θέλω πολύ να το βρω σε κάποιο βιβλιοπωλείο... Κυκλοφορεί καιρό τώρα?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αλήθεια έτσι ήρθες στο ιστολόγιο μου; Πολύ χαίρομαι :)
    Είναι απ'τις αγαπημένες μου αναρτήσεις αυτή.
    Ναι κυκλοφορεί σίγουρα απ'τον Δεκέμβριο που το αγόρασα εγώ. Σε οποιοδήποτε βιβλιοπωλείο να πας θα το βρεις λογικά.
    Το πιστεύεις ότι δεν έχω διαβάσει ούτε ένα βιβλιό της Ζωρζ Σαρή; Με ποιο μου προτείνεις να ξεκινήσω;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Σίγουρα θα το αγοράσω!
    Δύο από τα αγαπημένα μου της Ζωρζ Σαρή είναι τα γενέθλια (για τη Χούντα) και ο χορός της ζωής. Έχω ακούσει και για τη Νινέτ καλές κριτικές , αλλά δεν το έχω διαβάσει.
    Βέβαια όλα της τα βιβλία είναι αριστουργήματα , αλλά είναι και τα γούστα ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Πες μου και τη δική σου γνώμη! ;)